Årsak

Hovedårsaken er vanligvis matrester som blir liggende på tennene langs tannkjøttskanten. Dette legger grunnlaget for dannelse av belegg og tannstein som gir god grobunn for bakterier. Bakteriene fører til betennelse i området (gingivitt) og kan også gi hull i tennene.

Betennelse i vevet nærmest tannen (periodontitt) starter med betennelse i tannkjøttet (gingivitt) som utvikler seg i dybden. Tilstanden vil over tid ødelegge tannfestet og den tilstøtende delen av kjevebeinet. Symptomene er oftest få, men over tid løsner tannen.

Risikofaktorer er dårlig tannhygiene, tørr munn, hyppige sukkerholdige måltider og røyking. Personer med diabetes har økt forekomst av tannkjøttbetennelse.

Behandling

Hensikten med behandlingen er å bli kvitt betennelsen samt å hindre at det danner seg nytt belegg på tennene.

Viktige tiltak mot gingivitt er god munnhygiene med bruk av tannbørste, tanntråd, tannstikker eller spesielle børster. En elektrisk tannbørste som er roterende og oscillerende reduserer forekomsten av plakk og tannkjøttsbetennelse noe mer effektivt enn en vanlig tannbørste. Hvis plakk og tannstein blir fjernet, går betennelsen tilbake. Skyll munnen ofte. Ved mer uttalte forandringer er tannlegebehandling nødvendig. Tannlegen foretar grundig tannrensing og skjærer ev. bort betent vev.

Antibiotikabehandling kan i noen tilfeller være aktuelt ved manglende bedring etter egenbehandling, men er for de fleste unødvendig.

Det er viktig at tilstanden behandles tidligst mulig for å unngå langtidskomplikasjoner med tannskader og eventuelt tanntap. Med riktig behandling og bedring i tannhygienen har sykdommen god prognose. Periodontitt er den hyppigste årsaken til tap av tenner etter 40 års alder.

Vi har direkte oppgjør med Helfo i de tilfellene man har krav på refusjon ved tannbehandlingen.

Helfo dekker en del av din tannkjøttsbehandling.